tisdag 16 maj 2017

Recension: Den tredje passageraren

Titel: Den tredje passageraren
Serie: -
Författare: Tony Johansson
Förlag: Celanders förlag
Antal sidor: 262
Källa: Rec-ex (från förlaget i utbyte mot ärlig recension)
Genre: Politisk spänningsroman
Utgiven: 2014
Finns att köpa: Adlibris|Bokus
Betyg: 3 av 5

Om boken:

I början av september 2001 hittas en lokal högerextremist död på en gata i Landskrona. Polisen tror att det rör sig om en smitningsolycka. Inga vittnen och inga misstänkta finns. Lokaljournalisten Erik Larsson skriver om händelsen. Men sedan faller saken i glömska. Tills ett vittne tar kontakt med honom. Snart upptäcker Erik Larsson att han befinner sig i en kapplöpning med den militära underrättelsetjänsten, och att den anonymitet han lovat vittnet på något sätt har spräckts. Han inser att han måste komma först fram till vittnet.

Den tredje passageraren tar sin början hösten 2001, strax efter 11-septemberdåden. Det som först verkar vara ett tragiskt dödsfall utan politisk betydelse visar sig senare vara en händelse med återverkningar långt utanför Sveriges gränser.


Kort om vad jag tyckte om boken:

Detta är en bok som jag trodde skulle utspela sig helt och hållet i Landskrona och därav var en stor anledning till att jag ville läsa den.
Jag menar vem vill inte läsa en bok som utspelar sig i staden man bor i/är uppvuxen i?
Lite besviken blev jag då den även utspelade sig i Malmö respektive Stockholm och inte bara i Landskrona.
Det var intressant att läsa dem delar som utspela sig i min stad då man vid vissa tillfällen kunde säga ah det är ju där och det är logiskt att man tar den vägen där.

Handlingen i boken var bra och den tog inte lång tid att läsa ut. Jag tyckte detta var en bra debutroman och gillar språket i boken.

Den är lätt att läsa och gillar man politiska spänningsromaner kan detta var en bok för just dig/er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar